Een tweede leven - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Manouk Schaminee - WaarBenJij.nu Een tweede leven - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Manouk Schaminee - WaarBenJij.nu

Een tweede leven

Door: Manouk Schaminee

Blijf op de hoogte en volg Manouk

10 Mei 2014 | Portugal, Lissabon

Ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Sinds mijn laatste blog heb ik hier zoveel meegemaakt, dat het lastig is om het allemaal samen te vatten.

Het is geweldig om in deze stad met deze mensen te zijn. Ik heb goede contacten gelegd met mensen uit veel verschillende landen. Het meeste ga ik om met vrienden uit Slovenië, Duitsland, Mexico, België, Nederland en natuurlijk Italië. Verrassend genoeg heb ik hier weinig Portugezen echt goed leren kennen terwijl ik in Portugal woon. Ik heb zoveel leuke, interessante en leerzame gesprekken met iedereen hier gehad over het leven in andere landen, gewoontes, omgangsregels, politiek, eten en drinken, flirten, het leven, de taal maar vooral ook grappige verhalen en ervaringen van iedereen.

Het is jullie wel al duidelijk dat ik het hier erg goed naar mijn zin heb en dat ik er nog niet aan moet denken om weer naar Nederland te komen. Helaas vliegt de tijd hier voorbij en het voelt alsof ik twee levens heb: Een in het koude Nederland met al mijn familie en lieve vrienden en een in Portugal met alle nieuwe mensen die ik heb leren kennen waarvan ik er toch een aantal echt vrienden kan noemen.

Er valt veel te zeggen over verschillende nationaliteiten, maar jongeren uit Europa en Amerika zijn allemaal hetzelfde. Iedereen weet precies hoe de wereld in elkaar zit en heeft vrijwel dezelfde normen en waarden.

Omdat ik in Portugal ben zal ik kort wat vertellen over de Portugezen: Portugezen zijn over het algemeen erg rustig en netjes, al hebben ze weinig richting gevoel en lopen ze altijd tegen je op. Ook zijn ze behulpzaam en eten ze alleen als ze zitten. De werkloosheid in het land is hoog dus veel mensen die gestudeerd hebben, werken onder hun niveau zoals in een supermarkt. Ze spreken goed Engels omdat de films hier (in tegenstelling tot Duitsland, Italië, Spanje) geen Portugese voice-over hebben. De belasting voor verzorgingsproducten is enorm omhoog gegaan naar - als ik me niet vergis - 23%. Dit betekent dat met een normaal inkomen (900,- per maand) een fles shampoo van €3,50 behoorlijk duur is. Wat hier enorm veel gegeten wordt is kabeljauw, het schijnt dat er voor iedere dag een andere manier is om het visje te eten! Portugal-Spanje heeft dezelfde relatie als Nederland met Duitsland. Als het op liefde aankomt zijn ze erg intiem en hebben er geen probleem mee om dit met iedereen te delen. Zo is het heel normaal om in de metro, in het park, op straat of in een restaurant volop te zoenen. Oja, er zijn enorm veel Chinezen hier: Ze betalen de eerste 5 jaar geen btw, dus een groot deel van de winkels hier is van een Chinese eigenaar.

Van het land heb ik ook al wat kunnen zien. Zo ben ik een aantal dagen naar de Algarve geweest waar het echt ontzettend mooi is! enorm mooie stranden en kleine dorpjes. Ook ben ik naar Cabo da Roca geweest, het meest Westelijke puntje van Europa en naar Sintra een soort van sprookjes dorp met kastelen en kleine straatjes. Op de planning staat nog steeds Sevilla en ik ga nog eens terug naar de Algarve met de auto om meer van deze streek te zien.

Mijn vakken op school zijn eindelijk goedgekeurd en ik heb niks te klagen. Ik leer vooral te werken met Adobe: Illustrator, Indesign and Photoshop. Het is super leuk om dit als vak op school te krijgen en het voelt alsof ik naast vakantie vieren toch nog iets nuttigs doe.

Een aantal dingen die ik heb meegemaakt:
- In de Algarve heb ik een middag twee vriendinnen opgezocht die in Albufeira verbleven, die middag werd twee dagen omdat ik zonder enig probleem mezelf kon voordoen als hotelgast.
- De huldiging van Benfica werd enorm groots gevierd met vuurwerk en het standbeeld van Marquez Pombal werd aangekleed met een Benfica T-shirt.
- In Cabo da Roca kreeg iemand het geweldige idee om de clib naar beneden te beklimmen. Toen we eenmaal beneden waren wilden we via een andere weg weer terug wat vrij onmogelijk was. Angstig moment!
- 25 April is hier dag van de revolutie: Er was een enorm mooie vuurwerkshow op het plein Praca do Commercio (alleen erg lastig om hier een toilet te vinden dus heb ik op het politiebureau mogen plassen haha)
- Er worden hier avonden georganiseerd waarin gerechten van bepaalde landen worden bereid en iedereen kan komen eten. Voor de Nederlandse avond heb ik met nog 4 Belgen/ Nederlanders in een Portugees restaurant gekookt.
- Papa en Mama zijn me komen opzoeken een aantal dagen. Het was super leuk om ze mijn leven hier te laten zien, helaas had ik die week wel buikgriep.
- We hebben Koningsnacht ook hier gevierd! Een Nederlands meisje heeft een huisfeest georganiseerd en iedereen was in het oranje. Grappig genoeg waren er meer mensen die niet uit Nederland kwamen dan Nederlanders haha.

Ook ben ik een weekendje terug naar Nederland geweest voor een suprise party voor papa die vorige week 50 is geworden. Het was leuk om weer even thuis te zijn maar ik ben hier nog niet klaar. Op naar een hoop leuke nieuwe dingen. Nicole komt over twee weken langs, waar ik super veel zin in heb en morgen ga ik naar Coimbra, de studentenstad in Portugal waar iedereen deze week feestviert omdat ze zijn afgestudeerd.

De foto's staan op mijn Facebook in het album Minor Lisboa.

<3 Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Van 13 Februari tot Midden Juli zal ik in Lissabon vakken volgen aan de Universiteit IADE. Dit betekent dat ik ondergedompeld ga worden in het leven in een internationale hoofdstad in Europa, totaal anders dan de stad, Eindhoven, of het dorpje Boxmeer, wat ik mijn hele leven gewend ben. Samen met twee studiegenoten ga ik voor 5 maanden kennis maken met een andere cultuur, gebruiken, taal, verschillende soorten mensen van over de hele wereld, nieuwe vakken leren, eten uitproberen, veel feesten en wijn drinken maar ook hopelijk veel nieuwe vrienden maken. Lees mijn avonturen hier!

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 6456
Totaal aantal bezoekers 15421

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 25 Juli 2014

Minor in Lissabon

Landen bezocht: