Voor het eerst in Portugal - Reisverslag uit Espinho, Portugal van Manouk Schaminee - WaarBenJij.nu Voor het eerst in Portugal - Reisverslag uit Espinho, Portugal van Manouk Schaminee - WaarBenJij.nu

Voor het eerst in Portugal

Door: Manouk Schaminee

Blijf op de hoogte en volg Manouk

09 September 2013 | Portugal, Espinho

Een paar dagen geleden ben ik met 5 vriendinnen terug gekomen van een vakantie in Portugal. Dit was welliswaar geen Lissabon, maar Espinho, een stadje dichtbij Porto in het Noorden van Portugal, aan zee.
Tijdens deze vakantie heb ik veel indrukken kunnen opdoen, aangezien ik nog nooit eerder in Portugal was geweest!
Wat me meteen al de eerste dag duidelijk werd is dat er een prima verbinding is met de metro en trein. Alles is goed bereikbaar en als je er echt niet uitkomt, staan er genoeg taxi's paraad om je naar je bestemming te brengen tegen een redelijk tarief (€25 Euro voor ongeveer 25 km). Het openbaar vervoer is nog goedkoper, een enkeltje Espinho - Porto (25 km) Kost je €1,80. Een prima manier om het land te verkennen dus!

Het uit eten was voor mij iets minder succesvol.. Het is simpelweg onmogelijk om te weten wat je bestelt omdat veel menukaarten alleen in het Portugees zijn geschreven: Dat wordt Portugees leren de aankomende vijf maanden!
In Porto/Espinho wordt er enorm veel vis gegeten met gekookte aardappels en een jus. Het lijkt op en ruikt naar goulash, maar dan met vis. Het eet wat ongemakkelijk omdat de graad nog in de vis zit, dus het is een beetje knoeien.
Carne - voor de Portugezen: vlees - bestaat vooral uit biefstuk, op somige kaarten staat kip en af en toe wat lam. Maar nadat je op de markt hebt gezien hoe die kippetjes aan hun einde komen, denk ik niet dat iedere Nederlander nog wel kip zou bestellen. (ook al smaakt het prima:), zelfs rauw..)
Op de desbetreffende markt is werkelijk alles te koop! Wat eigelijk wel komisch was, was dat de kooien met kippen, eenden, cavia's en konijnen die worden verkocht als diner, naast de BBQ's stonden. Nooit zeggen dat een Portugees niet praktisch is!

Het stappen in Porto deed me denken aan Stratum, een hoop kroegen naast elkaar en het was erg druk op straat. Aangezien veel Portugezen geen Engels kunnen, verstaan ze ook de muziek niet die er wordt gedraait, meezingen werd dan ook alleen aan ons 6en overgelaten.
Ook overdag is er genoeg te doen in Porto, het is werkelijk een enorm mooie stad. De stad ligt aan een rivier waar rondvaartboten op en neer varen en er zijn portproeverijen, musea, kerken en veel terrasjes.

Portugezen lijken totaal niet op Nederlanders, dus wij (6 blonden meiden) werden behoorlijk bekeken. Na een aantal dagen vroegen we ons toch echt af waarom iedereen ons toch de hele tijd aanstaarde. Het antwoord: you are so beautyfull! Dus opgelet als je blond bent, vinden ze geweldig.
Zo geweldig zelfs, dat foto's meteen op Facebook kwamen te staan en oude mannen met kinderen wel wilde gaan stappen.

Er valt veel over te zeggen, maar wat zijn het behulpzame mensen. Ze proberen je te verstaan ook al spreken ze de taal niet, ze zijn geduldig en geïnteresseerd. Als je de weg vraagt lopen ze gewoon met je mee en in de supermarkt wijzen ze je erop dat je een te duur merk in je hand hebt en raden een ander watermerk aan!

Het was mooi om alvast een weekje in Portugal te zijn geweest, nu lijkt het allemaal wat dichterbij te komen en van mij mag het avontuur zo snel mogelijk beginnen!

Ik zou een duikcursus gaan volgen zodat ik in Portugal kan gaan duiken, maar volgens mij heeft dat vrij weinig zin, de zee is echt enorm koud en er zijn flinke golven. Misschien moet ik dat wetsuit toch maar kopen, maar dan om te gaan surfen! Ook is Volleybal een populaire sport in Noord Portugal, wanneer je op het strand ligt zie je op iedere twintig meter een volleybal de lucht in vliegen (niet gelogen!)

Natuurlijk is Porto niet te vergelijken met Lissabon, een eerlijk gezegd hoop ik ook dat het zeewater er net iets warmer is en het eten in het Engels op de kaart staat, maar wat ik tot nu toe van het land heb gezien is toch echt wel gaaf. Terug in te tijd, op een moderne manier.

  • 27 Juni 2014 - 22:41

    Jos:

    Leuk jullie blog gelezen te hebben.
    Ook wij gaan eind augustus naar Espinho (Vila de Gaia)
    Wij zijn een wat ouder paar en hebben niet zo veel behoeft aan café,s e.d., maar de markt je over spreekt waar is die?
    leuke terrasjes en winkeltjes, moet je dan zijn in Espinho, of ga je dan naar Porto.
    Waar koop je de bv. trein of buskaartjes.
    Hoe is het wat zuidelijker van Espinho, is daar nog wat te beleven.
    We denken ook aan een scooter te huren.

    Geef ons maar eens praktische tips, we zijn benieuwd

    groeten van Jos

  • 27 Juni 2014 - 23:29

    Manouk:

    Hallo Jos,

    Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen! Espinho is erg leuk om met je partner heen te gaan. Het is een klein dorpje aan zee met verschillende restaurantjes waar je voor 5 euro eet. Wel zou ik je aanraden om voor je gaat wat voorden op te zoeken zoals; vis, vlees, aardappel.. de menu kaarten zijn daar alleen maar in het Portugees en ze spreken in Espinho vrijwel geen Engels. In Porto spreken ze redelijk goed Engels en zijn ook de menukaarten en toeristen informatie in het Engels.

    De markt in Espinho is iedere Maandag. Het is een erg grote markt, ik kan je niet goed uitleggen waar de markt zich precies bevindt maar dit kun je overal navragen: Mercado de Espinho. Iedereen weet ervan!

    De trein werkt prima! Je koopt (in heel Portugal) gewoon een kaartje in een automaat. De taal is aan te passen in Engels en de rest spreekt voor zich. Wel die je contant te betalen omdat alleen Portugese pinpassen worden geaccepteerd. Als jullie wat langer gaan zou ik aanraden om wat meer van het land te zien. Met de trein kun je erg goedkoop naar Lissabon of de Algarve. Ook het nationaal park Estrellas (ligt in het noorden, onder Porto) schijnt heel erg mooi te zijn.

    Een auto huren kost ongeveer 30/40 euro per dag dus dat is heel goed te doen. Benzine valt mee maar op snelwegen betaal je vaak tol. Over scooters huren weet ik zelf niet veel, ik zou van te voren goed navragen waar je scooter kunt rijden want ze hebben hier geen fietspaden en er wordt soms goed doorgereden.

    Coimbra is trouwens ook echt een aanrader! Dit ligt ook zuidelijker maar is per bus gemakkelijk te bereiken. Het is de studentenstad van Portugal waar Fado muziek wordt gespeeld en studenten in 'Harry Potter' gewaden lopen. Het stadje ligt aan het water en voelt erg pittoresk aan. Vergeet de Baceljauw niet te eten (kabbeljauw). Ze hebben hier 365 manieren om dit visje te bereiden en het wordt erg goedkoop aangeboden.

    Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik hoor het wel als je nog meer vragen hebt en anders een fijne vakantie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Van 13 Februari tot Midden Juli zal ik in Lissabon vakken volgen aan de Universiteit IADE. Dit betekent dat ik ondergedompeld ga worden in het leven in een internationale hoofdstad in Europa, totaal anders dan de stad, Eindhoven, of het dorpje Boxmeer, wat ik mijn hele leven gewend ben. Samen met twee studiegenoten ga ik voor 5 maanden kennis maken met een andere cultuur, gebruiken, taal, verschillende soorten mensen van over de hele wereld, nieuwe vakken leren, eten uitproberen, veel feesten en wijn drinken maar ook hopelijk veel nieuwe vrienden maken. Lees mijn avonturen hier!

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1856
Totaal aantal bezoekers 15422

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 25 Juli 2014

Minor in Lissabon

Landen bezocht: