Een maand alweer! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Manouk Schaminee - WaarBenJij.nu Een maand alweer! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Manouk Schaminee - WaarBenJij.nu

Een maand alweer!

Door: Manouk Schaminee

Blijf op de hoogte en volg Manouk

14 Maart 2014 | Portugal, Lissabon

De tijd vliegt hier voorbij! Er is zoveel dat ik jullie wil vertellen over Portugal, school, mijn huisswitch, mensen die ik hier heb leren kennen en natuurlijk de dingen die ik hier heb ondernomen. Ik zal bij het begin beginnen!

Het voelt al bijna normaler om in het Engels te schrijven in plaats van in het Nederlands, vooral omdat mijn school ondertussen is begonnen en ik ben verhuisd naar een Erasmus flat in Avenida. Nu woon ik samen met 4 andere mannen en vrouwen van verschillende nationaliteiten dus we spreken continu Engels met elkaar. Ook heb ik verschillende mensen ontmoet met wie ik al veel leuke dingen heb gedaan. Een Italiaans meisje houdt ook van zwemmen dus we gaan samen baantjes trekken om de wijn er weer af te werken, die drink je hier echt bijna iedere dag.. Zelf als ik mezelf voorneem om een dag niks te drinken wordt er weer een feestje of diner georganiseerd waarbij natuurlijk een wijntje hoort.

Dankzij de vele feestjes en de weinig uren slaap ben ik aan de koffie gegaan en ze gebruiken hier super handige koffiezet dingen: je gebruikt gemalen koffie en water en zet het kannetje op het vuur, geen filters en geen elektriciteit nodig! Alle koffie die hier wordt gedronken is eigenlijk espresso dus het is een goede cafeïne shot. Over de prijzen hier valt echt niet te klagen. Zo'n koffie kost nog geen euro op het terras en als je uitgaat betaal je zo'n 8-10 euro voor een hoofdgerecht. Het kan nog goedkoper als je de toeristische plekken vermijd.

Gisteren ben ik met huisgenoten naar een wijk genaamd Alfarma geweest, hier wordt Fado muziek live gespeeld terwijl je typische Portugees eet. Dus papa en mama, als jullie hier zijn in April gaan we hier nog eens heen! Ook al ben ik hier nu al een maand, het voel nog steeds alsof ik op vakantie ben. Het wordt alleen maar leuker om hier in Lissabon te wonen omdat de stad toch kleiner blijkt te zijn dan in het begin het geval leek en omdat ik steeds meer mensen leer kennen.

Al moet ik zeggen dat ik de Carnaval dit jaar met pijn in mijn hart heb moeten missen, vooral toen de leraar ons vertelde op de Vrijdag voor Carnaval dat we tot de Woensdag geen lessen hadden.. Je snapt hoe hard ik baalde.. Maar ook in Portugal vieren ze Carnaval, vooral in een plaatsje genaamd Torres Vedras. De manier waarop ze hier Carnaval vieren is echt precies hetzelfde als in Nederland: Mega foute verkleedkleding, een optocht, mensen op de straten, muziek en alcohol. Heb ik toch nog een beetje Carnaval kunnen vieren:D

Het allerbeste van Lissabon is de zee. Het is sinds twee weken echt prachtig weer hier, denk aan ongeveer 25 graden. Typisch om te zien dat de Portugese nog in winterkleding lopen en alle Erasmusstudenten en toeristen in korte broekjes, hemdjes en open schoenen door de stad dwalen of op het strand liggen. Over het strand gesproken; het surfen is hier echt zo vet! Ik heb een pakket van 10 surflessen genomen en ondertussen 2 keer gesurft wat serieus niet heel verkeerd ging. De aankomende week wil ik zelf een board en wetsuit aanschaffen zodat ik veel kan gaan surfen en het misschien nog echt leer.

Portugal zelf is echt zo relaxed, mensen nemen zoveel tijd voor alles. In het begin is dit best vermoeiend omdat ik niet erg geduldig ben, maar ik begin eraan te wennen en het wachten op het avondeten tot 22:00 begint te wennen. Mede dankzij het stappen wat tot 6:00 doorgaat en de lessen op school die of om 08:00 's beginnen, maar ook om 22:00 pas kunnen eindigen. Gelukkig rijden er door heel Lissabon nachtbussen en kost een taxi maar een paar euro. En geloof me, je wilt hier niet niet op hakken door de stad lopen, het is zo heuvelachtig en de straat is gemaakt van kleine klinkers waardoor je vrij onstabiel staat haha.

In April ga ik 5 dagen naar Albufeira met een Erasmusorganisatie en er staan nog andere reisjes naar Madeira en Faro op de agenda, dus genoeg leuke dingen te doen hier naast het stappen, surfen, uit eten en zwemmen.

De vakken die ik ga volgen zijn overigens (daar zijn we hier tenslotte voor he):
- Drawing visual Communication (de eerste les die ik hiervan volgde, kwam ik het lokaal beginnen en er stonden stoelen in een kring met in het midden een tafel. Toen de les begon kwam een een vrouw aan die op de tafel plaatsnam en haar kleding uitdeed, tjaa we moesten haar gaan natekenen..)
- Digital Methods (Illustrator en Indesign)
- Communication Design (Een nieuw product op de markt brengen)
- Digital Photography (Photoshop)
- Leadership and Negotiation Techniques

Heel veel zonnige groetjes uit Lisboa en ik stuur wat zon jullie kant op! <3


  • 15 Maart 2014 - 09:57

    Hanneke Tunnissen:

    Ha manouk,
    Wat leuk om te lezen dat het goed met je gaat. We kregen idd een beetje in de gaten dat je graag op en neer was gevlogen met de carnaval. Zijn zelfs nog aan het zoeken geweest naar een goedkope vlucht. Daarom toch grappig om te zien dat ze zelfs in Portugal ook carnaval vieren. Zo nodig nog meer verkleed dan hier.
    Ook in Nederland is het al weken prachtig weer. Veel zon en temperaturen rond de 16/18 graden.
    Ik wens je nog een hele leuke gezellige tijd. En heel veel succes met je studie.

    Groetjes Hanneke

  • 15 Maart 2014 - 17:57

    Mayke:

    Klinkt goed nichie, veel plezier daar!

  • 24 Maart 2014 - 15:54

    Marloes:

    Ha buuf!

    Ik heb eindelijk je verhaal gelezen en wat word ik er gelukkig van! Je hebt het zo te zien hartstikke goed naar je zin en je blijft lekker flink ondernemen. Super!

    keep up the good work ;)
    Kxs

  • 28 Maart 2014 - 09:44

    Chris Poels:

    Ha megje,
    Ik lees wel dat je alles doet wat ik ook zou doen(haha)
    Geniet ervan het is zo snel weer voorbij.
    Groetjes van ons uit Wanssum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Van 13 Februari tot Midden Juli zal ik in Lissabon vakken volgen aan de Universiteit IADE. Dit betekent dat ik ondergedompeld ga worden in het leven in een internationale hoofdstad in Europa, totaal anders dan de stad, Eindhoven, of het dorpje Boxmeer, wat ik mijn hele leven gewend ben. Samen met twee studiegenoten ga ik voor 5 maanden kennis maken met een andere cultuur, gebruiken, taal, verschillende soorten mensen van over de hele wereld, nieuwe vakken leren, eten uitproberen, veel feesten en wijn drinken maar ook hopelijk veel nieuwe vrienden maken. Lees mijn avonturen hier!

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 729
Totaal aantal bezoekers 15413

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 25 Juli 2014

Minor in Lissabon

Landen bezocht: